google merchant center

Zobrazovat produkty (nejen) na záložce Google Shopping lze nově (také) zdarma

Od 5. května 2020 se v Google Merchant Center objevila možnost zobrazovat produkty v rámci platforem Google. Co to pro inzerenty znamená?

Platformy Google, tzv. surfaces across Google, jsou oficiální služby od Googlu, mezi které patří hlavní stránka vyhledávání, záložka pro Google Nákupy a Google obrázky, dále Google Mapy nebo třeba služba Google Lens. Aktuální změna se týká především Google Nákupů, tedy záložky Google Shopping ve vyhledávání. Na tu jste se se svými produkty mohli doposud dostat pouze v případě, že jste měli spuštěné produktové reklamy v Google Ads.

Původně mělo byt zalistování produktů zdarma dostupné během dubna v USA a do konce roku globálně. Google ale nakonec celý proces urychlil a funkce je v Google Merchant Center dostupná ve všech účtech už nyní.

Jak zobrazování na Google Shopping aktivovat?

Pokud byste chtěli zalistování produktů zdarma využít a nikdy jste neinzerovali, je zapotřebí na vašem webu nasadit strukturovaná data, nebo vytvořit účet Google Merchant Center (GMC), do kterého následně nahrajete své produkty – třeba pomocí produktového feedu.

Pokud už účet Google Merchant Center máte, nemusíte dělat vůbec nic. Zobrazování produktů by mělo být automaticky aktivní. Vše si ale můžete přímo v GMC následujícím způsobem zkontrolovat:

1. Aktivace služby pro Google Merchant Center

V levém menu přejděte na záložku Růst a následně vyberte Správu programů. V okně pro plaformy Google by se vám v dolní části měla zobrazovat zelená aktivní ikonka. Službu tak máte pro daný účet Google Merchant Center registrovanou.

GMC s aktivní službou pro zobrazování produktů na platformách Googlu

2. Aktivace služby pro konkrétní zdroj

Pokud budete mít funkci pro Google Merchant Center aktivní, zobrazí se vám v nastavení produktového feedu na záložce Zdroje možnost cílit na umístění v platformách Google.

Povolení zobrazování produktů na platformách Googlu v nastavení feedu

V případě, že platformy Google v cílových destinacích nevidíte, stačí rozkliknout konkrétní zemi a platformy zaškrtnout.

Informace k aktivaci služby v Google Merchant Center naleznete na tomto odkazu. Požadavky na přípravu zdroje a způsobilost produktů pro zobrazování na platformách Googlu najdete zde.

Dynamický prospecting v AdWords

V novém rozhraní AdWords mohou inzerenti využít tzv. dynamického prospectingu, tedy oslovení nových uživatelů pomocí dynamicky se zobrazujících reklam.

K aktivaci této funkce stačí produktový XML feed a jeho propojení s kampaní v obsahové síti, která využívá podobných publik. Na základě prediktivního algoritmu pak AdWords dynamicky zobrazuje relevantní produkty v reklamě podle aktuálních zájmů a charakteristik uživatelů.

Produktový feed ke kampani přiřadíte v nastavení kampaně v části dynamické reklamy. Zde vyberete zdroj dat, tedy produktový feed nahraný v Google Merchant Centru:

Vzhledem k tomu, že dynamický prospecting využívá podobných publik a cílí tak na nové uživatele, bude se jeho výkon samozřejmě lišit oproti dynamickému remarketingu, kterým oslovujeme uživatele, kteří již na webu navštívili konkrétní produkty.

O případové studii na využití dynamického prospectingu módním e-shopem Zoot se můžete dočíst zde.

Velká novinka: AdWords spustil test Product Listing Ads

Když jsme nedávno psali o dynamickém remarketingu, naznačovali jsme, že Google Merchant Center bude v letošním roce pro AdWords velké téma. A je to tady. AdWords dnes v česku spustil do omezeného beta testu Product Listing Ads (PLA), nebo po česku Reklama s produktovými informacemi. Jsme tak teprve třináctou zemí, kde Google tento produkt spustil.

AdWords nově umožní propojit Google Merchant Center s AdWords účtem a následně propagovat vybrané produkty či skupiny produktů. Ty se zobrazí jako nový řádek na tzv. Top pozici (nad neplacenými výsledky vyhledávání) nebo jako blok v pravém sloupci. Obsahuje pět produktů s náhledovým obrázkem a cenou. Proklik na produkt odkazuje přímo do eshopu inzerenta.

AdWords: „Reklama s produktovými informacemi nevyžaduje žádná klíčová slova nebo další text reklamy. Kdykoli uživatel zadá dotaz, který je relevantní k nějaké položce na účtu v Google Merchant Center, Google automaticky zobrazí nejrelevantnější produkty společně s obrázky, cenou a názvem. Reklama s produktovými informacemi tak obchodníkům umožňuje na Google.cz inzerovat celou jejich nabídku.“

Nastavení PLA je v základní úrovni jednoduché. Propojit GMC s AdWords, založit novou kampaň, nastavit max. CPC, zvolit reklamní popisek (jedna věta, obvykle s informací typu: „Nyní doprava zdarma“ nebo „Ke každému nákupu dárek zdarma.“) zaškrtnout souhlas s propagací všech produktů a hotovo. (Více o nastavení PLA) Základem efektivity však budou pokročilá nastavení, vytváření skupin produktů pomocí štítků v nových sloupcích ve feedu pro GMC, kampaní a sestav propagující vybrané skupiny a především pečlivé analýzy nad daty, které tyto kampaně nabídnou. PLA tak vnímáme jako další velké sousto pro specializaci v rámci AdWords.

PLA jsou nyní testovány vybranou skupinou inzerentů. Pokud se nestane nic nepředpokládaného, mohou být PLA kampaně veřejně zpřistupněny v horizontu týdnů. Pokud jste dosud Google Merchant Center přehlíželi a soustředili se jen na Heureku a Zbozi.cz, možná je čas začít brát GMC vážně. Oficiální informace naleznete v dnešním článku na AdWords blogu.

 Posunout nahoru